Thursday 30 October 2008

Alt Sınıflarıma Mektup 2

Alt sınıflara mektup :D



Merhaba arkadaşlar, BTP/BP Mezunu ve bir bilgisayar programcısı olarak sizlere birkaç tavsiyede bulunmak istiyorum. Başta şunu söylemeliyim ki programcılık zevkli olmakla birlikte sıkıntılı bir meslektir. Ama elde edeceğiniz başarılar sıkıntıların ödülü olarak bir zevke dönüşür. Başarı aslında zor bir şey değildir, eğer hayal ettiğiniz şeyi yapabiliyorsanız o işte başarılı olmuşsunuz demektir. Ve aslında farklı olmak esastır, başarılı gördüklerimizin yaptığını değil de yapamadığını yapmaktır asıl başarı. Meslek hayatınızda da sizden aynen bunu isteyecekler. Farklı fikirler, farklı düşünceler, olaylara bakış açınız, iş görüşmelerinde önemli rol oynayacaktır. Hatta birçok yazılım firması iş başvurularında ve mülakatlarda adaylarını yazılı ve sözlü sınava tabii tutarak adayın düşünce yapısı, problem çözümünde izlediği yol, olayların üzerinizde bıraktığı etki ve bunlara yapacağınız yorumları göz önüne alarak karar veriyorlar.

Son yılda öğreneceğiniz her şey meslek hayatınızın büyük bir bölümünde kullanacağınız bilgilerin tümünü içeriyor. Bu süre içinde öğreneceğiniz her bir şeyin meslek hayatınızda size büyük katkısı olacaktır. Bu süreyi çok iyi değerlendirip “+ birşeyler +” yapmalısınız ki ilerde başarılı bir programcı olabilesiniz. "birşeyler” değişkeninin değerini sakın null bırakmayın. Öğrendiğiniz her şeyi bu değişkene eşitleyin (+=) değeri arttıkça programcılığa doğru bir adım daha atmış olacaksınız. İş başvurularında sizden birşeyler istediklerinde işe yarar bir “değeri” olsun ki işleme girdiğinde hatalarla karşılaşmayasınız.

Derslerde öğrendiğiniz çok kıymetli bilgilerin unutulmaması için boş vakitlerinizde küçük uygulamalar yaparak bilgi hazinenize ve gelişiminize katkı sağlayabilirsiniz. Önemsiz gibi görünse de aslında birçok faydasını göreceksiniz. Şunu söylemeliyim ki ben birçok şeyi bu sayede öğrendim. Bilmediğiniz herhangi bir şeyi öğrenmenin en verimli yolu uygulama yapmak ve konuyu araştırarak farklı kaynaklardan farklı yöntemleri kullanmaktır. Ders takibi ve gün sonunda en az bir kaç saatlik tekrar öğrenmeyi hızlandıracak ve problem çözme yeteneğinizin gelişimine büyük katkı sağlayacaktır. Özellikle hata yakalama ve çözümü konusunda kendinizi daha iyi hissedeceksiniz.

Programcılıkta başarılı olmanın önemli unsurlarından biriside devamlılıktır. İnanç, özgüven ve sabır bu üç şey devamlılığınızı sağlayacak ve elde ettiğiniz güçle birçok işi kolaylaştıracaksınız. Bir işi yapabileceğinize inanmak, kendinize güvenmek ve sabırla ısrar etmek. Aslında bütün melese bu üç şey üzerine kurulu.

Bu sene bazı derslerden projeleriniz olacak. Ya da ödevler diyelim fark etmez. İşte birşeyler öğrenmek için büyük bir fırsat. Ödevi aldığınız gün programı kafanızda kurgulamaya başlayın. Nasıl yaparımı hangi yöntemleri kullanırım… Ve daha sonra bu programa neler ekleyebilirim diğerlerinden nasıl farklı kılabilirim. Veya daha nasıl kullanılabilir hale getirebilirim, güvenliğini nasıl arttırabilirim. “Programı yazdıkta nasıl? ları mı kaldı” demeyin. Eğer o nasıl? lar size “birşeyler” kazandırmışsa kendinize ödüllendirin bile. Yapamadınız olmadımı? Araştırma yapmak için bir fırsat! Google amca en büyük yardımcınız. Ve hocalarınıza sormaktan çekinmeyin. Ödev ve proje konusunda çok titiz olun. Çok samimi söylüyorum gerekirse uyumayın. Çünkü bütün sermayeniz önünüzdeki 1 yıl. Bu süre inanın çok değerli ve zaman aleyhinize işliyor…

Mezun olduktan sonra birçoğunuz iş hayatına atılacaksınız. Özellikle stajdan sonra işbaşvurularıyla meşgul olacaksınız. Arkadaşlar eğer referans gösterebileceğiniz bir projeniz yoksa işe alınma ihtimaliniz maalesef çok düşük. En azından aktif bir web sitenizin olması şart gibi. Çünkü işverenin sizi tanıyabilmesi için referans çok önemli. Proje ve ödevlerinizde bunu göz önünde bulundurup programınızı ona göre şekillendirmenizi tavsiye ediyorum.

Aslında ilk önce söylenmesi gereken şeyi şimdi söylüyorum. Sizin birde proje dersleriniz var öyle değimli :) Ah ah keşke zamanında daha ciddi olsaydım ve önemini kavrayabilseydim. İnsanoğlu elindekinin kıymetini onu yitirdikten sonra anlar ya. Ama demedi demeyin inanın proje dersleriniz şuan pırlanta değerinde. Şuan bir firmada yazılımcı olarak görev yapıyorum ve çalıştığım ortamın tek eksiği takım arkadaşım ve Zeliha hocam. Aslında benim proje derslerim bitmedi hala devam ediyor. Aynı okuldaki gibi araştırma yapıyorum, danışıyorum, soruyorum… Okulda başlamıştım kaldığım yerden devam ediyorum derslerime. Hiçbir farkı yok :)

Son olarak; inanç ve büyük bir hevesle başladığınız bu yolda aynı istikamete doğru :) azim ve kararlılıkla devam etmenizi diliyorum. Eğer hedefiniz zirveler ise çok çalışmak gerektiğini biliyorsunuzdur, ne demiştik inanmak, özgüven ve sabır.

Allah yolunuzu açık etsin.



-----------------------------
Kazım Aydın

No comments: